WSZYSTKIE DROGI PROWADZĄ DO PUŁAW

12 | 10 | 2011

2. edycja Festiwalu Wszystkie Strony Świata przekonała nas, że Puławy są bardzo dobrym miejscem do realizacji tego typu wydarzenia. Chcielibyśmy serdecznie podziękować władzom miasta, które ponad dwa lata temu przychyliły się do idei festiwalu muzycznego w Puławach i podjęły decyzję o zaangażowaniu się w ten projekt jako jeden z organizatorów. Dziękujemy Prezydentowi Januszowi Groblowi, Wiceprezydent Ewie Wójcik oraz Staroście Witoldowi Popiołkowi. Podziękowania należą się również pracownikom Wydziału Promocji i Wydziału Kultury Urzędu Miasta, pracownikom Starostwa powiatu oraz Puławskiego Ośrodka Kultury Dom Chemika, w szczególności – Magdzie Woźniakowskiej, Annie Maj, Jolancie Wróbel, Annie Kameli, Agacie Majcher, Alicji Bielawskej, Jolancie Ochal, Romanowi Wróblowi i Andrzejowi Baranowskiemu oraz wolontariuszkom – Magdalenie Żwawy i Martynie Langier.

Szczególnie gorąco chcemy podziękować puławskiej publiczności, której obecność na koncertach i prawdziwy entuzjazm stanowi dla nas ogromne wsparcie i przesądza o potrzebie kolejnych edycji festiwalu.

Przypomnijmy na koniec, jak zainaugurowaliśmy w tym roku Puławski Festiwal Muzyczny Wszystkie Strony Świata.

NA ZAKOŃCZENIE FESTIWALU

08 | 10 | 2011

Zapraszamy do Domu Chemika na dzisiejszy koncert, zamykający 2. Puławski Festiwal Muzyczny Wszystkie Strony Świata. O godz. 19:00 legendarne Laboratorium w składzie: Janusz Grzywacz (instrumenty klawiszowe), Marek Stryszowski (saksofon, wokal), Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Grzegorz Grzyb (perkusja), Marek Raduli (gitara) oraz czterdziestu pięciu muzyków Orkiestry Symfonicznej Festiwalu pod dyrekcją Adama Klocka. Poniżej przedstawiamy program tego wydarzenia.

Nurek (1978) muz. Janusz Grzywacz | Tytułowy utwór z płyty „Diver”. To rodzaj ‘intro-wizytówki’, zawiera otwarte partie solowe wszystkich muzyków. W kolejności – saksofon altowy, vocoder, gitara, gitara basowa.

Pokój 210 (lata 70.) muz. Janusz Grzywacz | Utwór zatytułowany dla upamiętnienia lat 70. i niezapomnianych pobytów na festiwalu FAMA w Świnoujściu. Zespół zwykł koczować wówczas w Domu Wczasowym Wisus, wraz z licznymi osobami towarzyszącymi, sąsiadując z balkonem Salonu Niezależnych. Kompozycja powstała w narożnej wieżyczce pokoju 210.

Pustynna burza (2008) muz. Krzysztof Ścierański | Utwór pochodzi z solowego albumy Krzysztofa Ścierańskiego „Directions”. Jest to kompozycja zaangażowana politycznie (ale nie wiadomo czy za, czy przeciw), z elementami etnicznymi.

I’m So Glad, Punk Is Death (1987) muz. Janusz Grzywacz | Utwór okolicznościowy, zwieńczający ostateczny upadek wschodnio-niemieckiego punka. Zawiera traumatyczne intro wokalne Marka Stryszowskiego.

Makijaż (1979) muz. Janusz Grzywacz | Motyw teatralny, sentymentalny. Oryginał pochodzi z muzyki do spektaklu pod tym samym tytułem (Teatr STU, lata 70). Utwór bywa też bardzo często podkradany bez pytania przez zaprzyjaźnionych reżyserów filmowych.

Latin Groove (1999) muz. Janusz Grzywacz | Kompozycja pochodzi z solowej płyty Janusza Grzywacza „Muzyka osobista”. Znajdzie się zapewne na nowej płcie reaktywowanego Laboratorium.

Anatomy Lesson (1987) muz. Janusz Grzywacz | Utwór tytułowy z ostatniej analogowej płyty Laboratorium, wydanej w Szwajcarii przez wytwórnię Music Circus. Obecnie prezentowany w nowej aranżacji na współczesny skład zespołu.

SYMFONICZNE LABORATORIUM

07 | 10 | 2011

Laboratorium to legendarna grupa jazz–rockowa, prekursorzy stylu fusion w Polsce i Europie. Zespól bywa określany mianem polskiego odpowiednika Weather Report. Zapraszamy na koncert Laboratorium w nieco poszerzonym składzie – o 45 osób Orkiestry Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka – sobota, Dom Chemika, godz. 19:00.

Grupa powstała w 1970 roku. W 1975 zespół rozpoczął współpracę z Czesławem Niemenem, koncertując z materiałem z dwóch albumów tego artysty. Kolejnym etapem był muzyczny romans ‘Laborki’ z trębaczem Tomaszem Stańko oraz wspólny występ podczas krakowskich Zaduszek Jazzowych. Koncert podczas Zurrich Jazz Festiwal (lata 80.) przyniósł współpracę ze szwajcarską agencją Face Music. Laboratorium coraz częściej koncertowało za granicą. Wznowiwszy działalność w roku 2007, Laboratorium koncertuje intensywnie i z ogromną przyjemnością. Podczas Puławskiego Festiwalu Muzycznego zaprezentuje się w wyjątkowym projekcie: „Laboratorium symfonicznie”. Aktualny skład zespołu: Janusz Grzywacz – instrumenty klawiszowe, Marek Stryszowski – saksofon, wokal, Krzysztof Ścierański – gitara basowa, Grzegorz Grzyb – perkusja, Marek Raduli – gitara.



Przypominamy również, że dzisiaj w Domu Chemika odbędzie koncert kwartetu Gregoire Mareta, wirtuoza harmonijki ustnej. Tego nie należy przegapić.

SYGNOWANO – GREGOIRE MARET

06 | 10 | 2011

Występował na jednej scenie z Cassandrą Wilson, Charlie Hunterem, Marcusem Millerem i Pat Metheny Group. Jeszcze przed ukończeniem 30 roku życia stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych harmonijkarzy na świecie. Zapraszamy na koncert kwartetu Gregoire Mareta – piątek, godz. 19:00, Puławski Ośrodek Kultury Dom Chemika.

Wraz z towarzyszącymi muzykami (Federico Gonzales Peῆa – fortepian, Clarence Penn – perkusja, Robert Kubiszyn – bas) Maret wykona utwory ze swojego pierwszego solowego albumu. Projekt stanowi początek całkiem nowej muzycznej podróży tego artysty. Muzycy koncertują obecnie w państwach Europy, promując album z kompozycjami Mareta, w których jazz pozostaje pod silnym wpływem muzyki etnicznej. Podczas koncertów kwartetu słuchacze są przeprowadzani od nastrojowych ballad, przez solowe popisy muzyków, aż po energetyczne improwizacje, w których interakcje poszczególnych instrumentów stanowią gwarancję niepowtarzalnych doznań artystycznych.

Gregoire Maret jest wirtuozem harmonijki ustnej. Uczęszczał do Wyższego Konserwatorium Muzycznego w Genewie, a następnie kontynuował studia na Wydziale Jazzu Uniwersytetu New School w Nowym Jorku. Koncertuje i nagrywa z takimi artystami, jak: Youssn’Dour, Prince, Elton John, Sting, Bebel Gilberto, Duke Ellington Orchestra, Herbie Hancock’s Band. Jako członek Pat Metheny Group, Gregoire Maret otrzymał nagrodę Grammy za płytę „The Way Up”. Artysta współpracował również z polskimi artystami: Markiem Napiórkowskim i Anną Marią Jopek. Doceniając kunszt i doświadczenie wirtuoza, firma Suzuki Harmonica zwróciła się do muzyka z propozycją stworzenia instrumentu sygnowanego jego nazwiskiem.

KATHARSIS – PROGRAM KONCERTU

05 | 10 | 2011

O dorobku Ferenca Liszta Bohdan Pociej pisze: „Czasami jego utworom fortepianowym brakuje trochę ostatecznego szlifu. Jakby zawodził w nich zmysł selektywności i wyostrzonego krytycyzmu wobec własnej muzyki.” Kompozytor, który nie może w pełni zapanować nad naporem własnej inwencji, staje się przez to artystą dzieł ‘niedoskonałych’, będących świadectwem jego zmagania się z ideą. Liszt unikając ostatecznych rozwiązań, pozwala słuchaczowi doświadczyć słabości, która rodzi się w spotkaniu ze Sztuką.

Zapraszamy na dzisiejszy koncert do Domu Chemika. O godz. 19:30 rozpocznie się recital fortepianowy Waldemara Malickiego „Katharsis” z późnymi utworami fortepianowymi Liszta. Poniżej przedstawiamy dokładny program koncertu:

Wiegenlied | Kołysanka
Schlaflos! Frage und Antwort | Bezsenny! Pytanie i odpowiedź
Romance oubliee | Zapomniany romans
Nuages gris | Szare chmury
Lugubre gondola | Gondola żałobna
Sancta Dorothea | Święta Dorota
Unstern. Sinistre | Ciemna gwiazda
In festo transfigurationis Domini Nostri Jesu Christi | W święto przemienienia Pana Naszego Jezusa Chrystusa
Urbi et orbi. Benediction papale | Miastu i światu. Błogosławieństwo papieskie
Funerailles October 1849 | Kondukt żałobny . Październik 1849
Pilgerchor von R.Wagner | Chór pielgrzymów z „Tannhausera” Wagner/Liszt

ETIUDY TRANSCENDENTALNE

04 | 10 | 2011

Waldemar Malicki, jeden z najbardziej wszechstronnych pianistów, szerokiej publiczności znany przede wszystkim z projektu Filharmonia dowcipu. U nas jednak – artysta odsłoni przed publicznością swoje ‘poważne’ oblicze. Zapraszamy na pełen muzycznych i religijnych znaczeń recital „Katharsis”, na który składają się późne kompozycje Ferenca Liszta, z cyklu 12 Etiud transcendentalnych – jutro, 5 października, o godz. 19:30 w Domu Chemika.

„Mimo swej miniaturowości – opowiada pianista – nie tworzą one żadnego cyklu suitowego, zrywają z wszelkimi zasadami wypracowanych od wieków form, swobodnie żeglują w przestrzeni harmonicznej, z łatwością opuszczając system tonalny. Delikatność miesza się w nich z brutalnością, patos z czułością, świętość z doczesnością. Z muzykologicznego punktu widzenia już opuściły XIX wiek, ale w zasadzie nie wskazują żadnego z kierunków wieku następnego. Są niejako zawieszone w nieokreślonej przestrzeni, lewitują w czwartym wymiarze.”

Waldemar Malicki nagrał około 40 płyt dla firm fonograficznych z Polski i zagranicy. Jego płyty z utworami Wieniawskiego, Bacha i Paderewskiego otrzymały w roku 1997, 2000 i 2003 nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk. Z kolei płyta z utworami Karola Szymanowskiego została uznana przez miesięcznik „Studio” za najlepszą płytę roku 1999.

Przypominamy też, że dzisiaj o godz. 20:00 w Jazz Clubie Smok – sekstet Marcina Maseckiego, pianisty i kompozytora nominowanego do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.



DZIEŃ PO DNIU

03 | 10 | 2011

Zachęcamy do do częstych wizyt na naszej stronie internetowej. W zakładce GALERIA publikujemy na bieżąco zdjęcia z kolejnych koncertów. Muzyce (i muzykom) warto przyjrzeć się z bliska.

PROFESJONALNE SZALEŃSTWO

03 | 10 | 2011

W ostatni weekend w warszawskiej klubokawiarni Chłodna 25 rejestrowali swój koncert dla Radia BBC, a już jutro wystąpią w Puławach. Wszystkie Strony Świata łączą też wszystkie strony muzyki. Profesjonalizm – sekstet jazzowy Marcina Maseckiego poprowadzi nas przez historię jazzu i klasyki. Każda kolejna kompozycja z debiutanckiego albumu tego zespołu („Chopin Chopin Chopin”, Lado ABC) to swoista zagadka muzyczna, w której poszczególne tematy walczą ze sobą o dominację.

Doskonale podsumował to Bartek Chaciński: „Wyobraźmy sobie solistę z rozdwojeniem jaźni. Na co dzień gra na statkach w profesjonalnej orkiestrze swing i romantyczne ballady jazzowe, czasem wplata w to jakąś latynoamerykańską nutę lub temat z klasyki. W chwilach wolnych rżnie free jazz. Aż pewnego razu jedno zaczyna mu się mylić z drugim. Wychodzi na pokład i przeskakuje z jednego stylu w drugi, rwie tematy i wchodzi naraz w zupełnie inną konwencję w zależności od tego, w którą stronę fala przechyli statek.” (polityka.pl)

Na ‘profesjonalizm’ sekstetu składają się doświadczenie i kunszt muzyków warszawskiej sceny niezależnej. Za dyrektorem-pianistą Maseckim podąża trąbka Szuszkiewicza, saksofony na zmianę z klarnetami (Górczyński, Duda) oraz sekcja rytmiczna – kontrabasista Domagalski i perkusista Rogiewicz. Muzycy grają wpatrzeni w zapis nutowy, całością dyryguje Masecki. Muzycy grają z polotem: elegancko i dowcipnie. Jednak w miarę następowania po sobie kolejnych kompozycji, pierwsze skrzypce zaczyna grać szaleństwo, które przejmuje władzę nad precyzją kompozycji, a koncert wieńczy muzyczna dekonstrukcja, której niekiedy towarzyszy sceniczne zamieszenie – nuty fruwają nad sceną, a muzycy porzucają w popłochu swoje instrumenty.

Zapraszamy jutro na godzinę 20:00 do Jazz Clubu Smok w Domu Chemika.

MŁODA POLSKA FILHARMONIA

02 | 10 | 2011

Orkiestrę tworzą najzdolniejsi młodzi instrumentaliści, uczniowie szkół muzycznych II stopnia. W Puławskim Ośrodku Kultury Dom Chemika muzycy już za chwilę rozpoczną próbę do dzisiejszego Koncertu otwarcia.

Gra w zespole orkiestrowym wydaje się być wciąż niedoceniana i co ciekawe, głównie przez samych muzyków. Jak ocenia sytuację Adam Klocek: „Niestety do dziś pokutuje mit, że jeśli ktoś gra przeciętnie, to idzie do orkiestry, a jeśli jest dobry – zostaje solistą. Każdy więc podświadomie kształci siebie i jest kształcony przez system szkolnictwa na solistę. A dobre orkiestry to fantastyczna muzyczna przygoda, nawet dla najlepszych znanych muzyków. Przykładem może być Guy Braunstein, rewelacyjny skrzypek, który daje koncert jako renomowany solista pod batutą Daniela Barenboima, by potem wrócić i zagrać koncert w swojej orkiestrze.”

KONCERT OTWARCIA

01 | 10 | 2011

2. Puławski Festiwal Muzyczny Wszystkie Strony Świata zainauguruje już jutro, w niedzielę, Młoda Polska Filharmonia, kierowana przez Adama Klocka – Dyrektora Artystycznego Festiwalu. Jako solistów usłyszymy między innymi: skrzypka Dimitry Vasilieva, oboistę Dudu Carmela i kontrabasistę Edicsona Ruiza.

Młoda Polska Filharmonia jest prekursorskim projektem Fundacji Pro Bono PL i Grupy Zwierciadło, który oferuję najzdolniejszym młodym muzykom możliwość kształcenia się pod okiem światowej sławy wirtuozów. Adam Klocek, który jest równocześnie Dyrektorem Artystycznym MPF, uważa, że istnieje wielka potrzeba zmiany obecnej sytuacji, kiedy gra w zespole orkiestrowym jest wciąż niedoceniana: „Nasi wykładowcy będą uczyć młodych ludzi właśnie grania w orkiestrze. I radości, jaka z tego płynie! Dobrze brzmiąca orkiestra, w której każdy muzyk czuje się potrzebnym i ważnym elementem, to nasz cel.” Młoda Polska Filharmonia rozpoczęła właśnie swoje ogólnopolskie tournée. Poza Puławami młodzi muzycy zagrają w Filharmonii Krakowskiej, Wrocławskiej i Bydgoskiej, w Poznaniu oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie.

Koncert rozpocznie prawykonanie kompozycji Zbigniewa Preisnera Cztery pory roku – Jamna, utworu napisanego na zamówienie Młodej Polskiej Filharmonii, będącego muzycznym obrazem czterech pór roku, postrzeganych z perspektywy wiejskiego domu kompozytora w Beskidach. Następnie zabrzmi jeden z koncertów cyklu L’estro armonico Vivaldiego, najbardziej wpływowego zbioru muzyki instrumentalnej XVIII wieku, który stał się wzorcem dla innych kompozytorów tamtego okresu. Zanurzymy się w ‘muzyczny strumień’ geniuszu i fantazji, ucieleśniających się w dźwiękowej materii. W Koncercie kontrabasowym Es-dur Carla Dittersa von Dittersdorfa zabłyśnie solista Edicson Ruiz – muzyk związany z Berlińskimi Filharmonikami i jednocześnie najmłodszy w historii członek tej orkiestry – a w Koncercie na obój i fagot g-moll Vivaldiego Dudu Carmelowi, pierwszemu oboiście Israel Philharmonic Orchestra, towarzyszyć będzie Magdalena Laskowska – fagocistka Młodej Polskiej Filharmonii.

Wokaliza Siergieja Rachmaninowa to kompozycja niezwykle popularna, która od czasu swojego powstania była aranżowana na rozmaite składy instrumentalne, także tak zaskakujące, jak 24 wiolonczele, instrumenty elektroniczne, zespół jazzowy oraz theremin – instrument, którego dźwięk jest wytwarzany za pomocą drgań elektrycznych. W Puławach usłyszymy Wokalizę w aranżacji Pawła Przezwańskiego i wykonaniu najlepszych solistów Młodej Polskiej Filharmonii, wybranych podczas warsztatów i prób. Koncert zakończy najbardziej radosna i dowcipna z dorobku symfonicznego Beethovena – Symfonia nr 8 F-dur, o której Bohdan Pociej napisał: „to apogeum beethovenowskiego duchowego witalizmu, istna erupcja radości życia.”

Zapraszamy Państwa także na kolejne koncerty festiwalu: bezbłędny sekstet jazzowy Marcina Maseckiego – Profesjonalizm, recital fortepianowy Waldemara Malickiego z ‘etiudami transcendentalnymi’ Ferenca Liszta, kwartet harmonijkarza Gregoire Mareta i symfoniczną odsłonę jazz-rockowego Laboratorium. Wszystko jeszcze przed nami!

KATALOG FESTIWALU

30 | 09 | 2011

Vivaldi, Beethoven, Rachmaninow, Liszt oraz – kwartet Gregoire Mareta, zespoły Laboratorium i Profesjonalizm, Orkiestra Symfoniczna Festiwalu, soliści Dimitry Vasiliev, Dudu Carmel, Edicson Ruiz i wiele wiele więcej. Szczegółowe informacje na temat repertuaru i artystów 2. edycji festiwalu Wszystkie Strony Świata znajdą Państwo w naszym katalogu. Gorąco zachęcamy do lektury.

pobierz | WSS2011_katalog

ZMIANA W PROGRAMIE

27 | 09 | 2011

Informujemy, że recital fortepianowy Waldemara Malickiego „Katharsis” został przeniesiony do Puławskiego Ośrodka Kultury Dom Chemika, sala widowiskowa, ul. Wojska Polskiego 4. Bilety w cenie 10 zł do nabycia w kasie Domu Chemika. Przypominamy również, że dla dzieci, uczniów, emerytów i rencistów obowiązuje bezpłatny wstęp na wszystkie koncerty, po uprzednim odebraniu wejściówki w kasie.

MUZYCZNE MOSTY

14 | 09 | 2011

Zapraszamy Państwa do udziału w 2. Puławskim Festiwalu Muzycznym Wszystkie Strony Świata, wydarzeniu, ukazującym muzykę poważną w rozmaitych kontekstach i w mistrzowskich wykonaniach.

Układając program festiwalu, sięgamy po muzykę rozmaitych kultur i tradycji, począwszy od muzyki tradycyjnej, poprzez kompozytorów wykorzystujących w swojej twórczości wpływy ludowe, aż po współczesnych kompozytorów. Ideą festiwalu jest ukazanie muzycznej różnorodności: wzajemnych wpływów awangardy i tradycji, muzyki z sal koncertowych i muzyki ludowej, jazzowej oraz improwizowanej. Wszystkie Strony Świata dają festiwalowej publiczności lekcję muzycznej geografii. Gwarancją jakości wydarzenia jest osoba Dyrektora Artystycznego Festiwalu – wiolonczelisty i dyrygenta Adama Klocka.

Podczas tegorocznej edycji usłyszymy między innymi kompozycje Vivaldiego, Beethovena, Rachmaninowa, Preisnera. Gośćmi Puław będą wybitni soliści: Dudu Carmel, Dimitry Vasiliev, Edicon Ruiz oraz Waldemar Malicki z recitalem późnych kompozycji Ferenca Liszta.

Wszystkie Strony Świata mają ukazywać różnorodność gatunków muzycznych i ich wzajemne „uwikłanie”. Zgodnie z tą myślą, na scenie Puławskiego Ośrodku Kultury zaprezentuje się kwartet Gregoire Mareta – wirtuoza harmonijki ustnej, łączącego jazz z wpływami muzyki etnicznej. W Klubie Festiwalowym usłyszymy wariacje na temat tradycyjnego jazzu w wykonaniu zespołu Profesjonalizm, czyli bezbłędnego sekstetu Marcina Maseckiego, okrzykniętego nowym duchem polskiego jazzu. Zamknięcie festiwalu to prekursorzy stylu fusion w Polsce i Europie – legendarna grupa Laboratorium, której w wyjątkowym projekcie towarzyszyć będzie na scenie Orkiestra Symfoniczna Festiwalu, prowadzona przez Dyrektora Artystycznego, Adama Klocka.

Zapraszamy do Puław, które w dniach od 2 do 8 października staną się muzyczną stolicą Regionu.