Szanowni Państwo,
Witamy serdecznie na drugiej edycji festiwalu Wszystkie Strony Świata. Od ubiegłego roku my, organizatorzy, zdążyliśmy zatęsknić za szczególną atmosferą Puław, pałacowego parku, przyjaznych ludzi oraz znakomitej puławskiej publiczności. Magia tego miejsca urzeka, wciąż przypominają się zdarzenia historyczne oraz te związane z polską kulturą; Puławy przywodzą na myśl najlepsze tradycje Rzeczpospolitej, jej bogate życie artystyczne i muzyczne.
W tym roku chcielibyśmy zaprezentować program, który jest podróżą po muzycznych światach kilku epok oraz wielu stylów muzycznych. Rozpoczną młodzi wykonawcy skupieni w orkiestrze Młoda Polska Filharmonia, którzy zagrają pod wodzą wybitnych solistów, koncertmistrzów najlepszych światowych zespołów orkiestrowych. Zabrzmi prawykonanie utworu Zbigniewa Preisnera a także Wokaliza Rachmaninowa w nowej szacie dźwiękowej. Poza tym koncertujący Vivaldi i energetyczny Beethoven w swej Ósmej Symfonii, jako pierwszy wykorzystujący wynalazek Maeltzla – metronom.
Waldemar Malicki zaczaruje nas, nie wątpię, transcendentalną muzyką późnych kompozycji Franciszka Liszta. Zaczaruje także młody warszawski zespół Profesjonalizm – arcyciekawy konglomerat muzyczny, równie eklektyczny, co fascynujący, a przy tym bardzo nowatorski.
Zakończenie również młode duchem: reaktywowany zespół Laboratorium z taką samą jak przed trzydziestu laty siłą wtargnie w nasze uszy nowoczesnym jazzem – wciąż tak samo nowoczesnym! Uczta ta zostanie poprzedzona inną – nie mniejszą wcale – w wykonaniu światowej renomy wirtuoza harmonijki ustnej Gregoire Mareta wraz z zespołem.
Jak napisaliśmy w ubiegłorocznym programie: „Puławy to miejsce, w którym Wisła wyznacza magiczną granicę dawnego limesu karolińskiego oraz fascynującego świata Rusi i kultury wschodniej. To mosty, te mentalne i całkiem realne, pomiędzy narodami i ich kulturą muzyczną, bardzo indywidualną a jednocześnie naszą, wspólną.” Budujmy więc kolejne, po raz drugi!
Adam Klocek
Dyrektor Artystyczny Festiwalu
Wszystkie Strony Świata to muzyczne święto Puław, łączące w swoim programie następujące elementy: wznoszenie muzycznych mostów między muzyką poważną, jazzem oraz szeroko pojętą muzyką źródeł; zestawienie przeszłości z przyszłością, poprzez prezentację nowatorskich interpretacji; ukazanie Puław jako miejsca spotkań religii, kultur, wielu narodowości; podkreślenie nierozerwalnego związku muzyki poważnej ze sferami emocjonalności, duchowości i sacrum.
Puławy wraz z Pałacem Książąt Czartoryskich to historyczny ośrodek kultury oświeceniowej. Na przełomie XVIII i XIX wieku miasto stało się dominującym ośrodkiem narodowej kultury, w którym kwitła literatura, sztuka, muzyka i teatr. W XIX wieku było ono określane były mianem „Polskich Aten”. Obecnie Puławy stanowią ośrodek o jednym z najwyższych w Polsce współczynniku osób z wyższym wykształceniem. Jednocześnie – kładziony jest nacisk na kształcenie w naukach ścisłych i technicznych. Festiwal Wszystkie Strony Świata jest pomyślany jako wydarzenie mające służyć odbudowywaniu tradycji humanistycznej i kulturalnej tego ośrodka.
Podczas 2. Puławskiego Festiwalu Muzycznego Wszystkie Strony Świata usłyszymy kompozycje Vivaldiego, Beethovena, Rachmaninowa, Preisnera. Gośćmi Puław będą wybitni soliści: Dudu Carmel, Dimitry Vasiliev, Edicon Ruiz oraz Waldemar Malicki z recitalem późnych kompozycji Ferenca Liszta. Na scenie Puławskiego Ośrodku Kultury zaprezentuje się kwartet Gregoire Mareta – wirtuoza harmonijki ustnej, łączącego jazz z wpływami muzyki etnicznej. Usłyszymy także zespół Profesjonalizm, czyli bezbłędny sekstet jazzowy Marcina Maseckiego. Zamknięcie festiwalu to legendarna grupa Laboratorium, której towarzyszyć będzie na scenie Orkiestra Symfoniczna Festiwalu, prowadzona przez Dyrektora Artystycznego, Adama Klocka.
Dyrygent, wiolonczelista, kompozytor. Artysta określony przez Krzysztofa Pendereckiego jako jeden z najbardziej obiecujących dyrygentów młodszej generacji. Występ artysty na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Ermitage w Petersburgu został określony przez czołowy ogólnorosyjski dziennik „Niezawisimaja Gazeta” jako dar niebios.
Od roku 2006 pełni funkcję Dyrektora Filharmonii Kaliskiej. Jest także Dyrektorem Artystycznym orkiestry Młoda Polska Filharmonia i Międzynarodowego ‘Multimedia Amber Road Festival’. Jako adiunkt wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest autorem muzyki kameralnej, symfonicznej, filmowej. W roku 2008 został uhonorowany członkostwem honorowym Związku Kompozytorów Rosyjskich. Zainteresowania i zdolności dyrygenckie Adama Klocka zauważył Jerzy Maksymiuk, mianując swoim asystentem. Jako dziesięciolatek zadyrygował po raz pierwszy orkiestrą warszawskiej szkoły muzycznej. Zaraz potem wystąpił obok mistrza Maksymiuka, dyrygując orkiestrami filharmonicznymi i studenckimi (m.in. w Filharmonii Bałtyckiej oraz Filharmonii Krakowskiej).
Głównym nurtem rozwoju artysty stała się jednak kariera wiolonczelowa. Jako laureat licznych konkursów wiolonczelowych (w Poznaniu, Kolonii, Monachium, Nowym Jorku) oraz nagród i stypendiów (C.M. von Webera, Interlochen Center for Arts, Europejskiej Unii Radiowo-Telewizyjnej EBU), występował w liczących się ośrodkach muzycznych. Plany koncertowe ostatnich lat objęły m.in. zaproszenie do udziału w pierwszym wykonaniu pod batutą kompozytora Concerto Grosso Krzysztofa Pendereckiego, udział w festiwalu Europalia, inauguracji VIII Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej, tournee w USA i Japonii. Za premierowe nagranie Concerto Grosso z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita artysta otrzymał nagrodę Fryderyk 2002. W styczniu 2003 wystąpił na galowym koncercie inaugurującym Rok Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej. We wrześniu 2004 dokonał wraz z Sinfonia Varsovia prawykonania napisanego dla niego Koncertu wiolonczelowego Krzesimira Dębskiego. Wraz z Leszkiem Możdżerem występował w duecie, określonym przez BBC jako sensational, którego płyta została bestsellerem roku 2005, a obaj artyści jako jedyni reprezentanci świata muzyki klasycznej wystąpili podczas galowego koncertu urodzinowego TVP Kultura. Był związany kontraktem fonograficznym z firmą Universal Music. Gra na instrumencie Antonio Stadivariego z roku 1717.
Impulsem do ponownego zajęcia się dyrygenturą było zetknięcie ze sztuką dyrygencką i osobą jednego z najwybitniejszych dyrygentów XX wieku – Carlosem Kleiberem. W roku 2004 Adam Klocek wygrał konkurs na stanowisko dyrygenta-asystenta Maestro Jana Lathama-Koeniga, Dyrektora Artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i festiwalu Vratislavia Cantans. Artysta otrzymał także rekomendacje dyrygenckie od Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Janosa Fursta i Volkera Schmidt-Gertenbacha .
Dyrygował większością orkiestr symfonicznych w Polsce, w tym: Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Bałtyckiej, Podlaskiej i Wrocławskiej. W latach 2007-2009 był także dyrygentem gościnnym Orkiestry Symfonicznej w Arizonie (USA).
Występował z takimi artystami jak Shlomo Mintz, Heinrich Schiff, Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Randy Brecker, Boris Pergamenschikow, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit, Sophia Gubaidulina, Freddy Kempf, Sayaka Shoji, Wanda Wiłkomirska, Jadwiga Rappe, Leticia Moreno, Kałudi Kałudow, Pierre Amoyal, Elmar Oliveira, Julius Berger, Gilles Vonsattel, Ivan Monighetti, Richard Hyung-Ki Joo, Naomi Rachel Kudo, Avri Levitan, Dimitry Vasiliev, Leszek Możdżer, Waldemar Malicki, Krzesimir Dębski, Włodek Pawlik. Stale współpracuje ze Zbigniewem Preisnerem (m.in. filmy Beautiful Country, Woman in Berlin, Funeral, Preisner’s Voices). Płyta „Preisner’s Voices” (SONY Music) z udziałem artysty otrzymała status potrójnej platynowej płyty.